dinsdag 29 december 2015

Op Tweede Kerstdag '15



Eduard sabreert een wijn op tweede kerstdag

Op tweede kerstdag was ik door een klant in Apeldoorn gevraagd om, voorafgaand aan het kerstmenu, een wijn activiteit voor ca 30 mensen te organiseren. Dat was uiteraard geen probleem, ik ben toch niet zo'n kerst-vierder. Om het een beetje luchtig te houden koos ik voor een blinde wijnproeverij waar men aan de hand van omschrijvingen de juiste wijn bij de juiste omschrijving moest zoeken. Ter verhoging van de feestvreugde leek het me een leuk idee om voorafgaand de proeverij mezelf te introduceren middels een sabrage. Het sabreren van een fles mousserende wijn doet het altijd goed. 

De meeste mensen hebben dit nog niet eerder gezien (of gedaan) en het ijs is altijd snel gebroken. Sabreren is niets anders dan met een sabel een fles mousserende wijn ontkurken. Dit doe je door met dat sabel langs de hals van de fles tegen de onderkant van de rand te slaan. Door de druk in de fles breekt de bovenrand af en schiet samen met de kurk met hoge snelheid en luide PLOP een aantal meter weg. Door de druk in de fles wordt de rand mooi glad afgesneden en blijven er geen restjes glas achter. Ik had daar ooit eens een workshop voor gevolgd (jawel, dat bestaat ook) en al vaak gedaan dus ging zelfvertrouwd te werk. Een kort introductie praatje, de mensen achter me verzamelen zodat er niet per abuis iemand een kurk in zijn oog kan krijgen en met het nodige theater een zwaai.
En in plaats van de kurk die wegvliegt ontploft de fles als het ware in mijn hand en heb ik alleen de onderkant nog in mijn hand. Ik ben doordrenkt met wijn en 30 mensen hebben het moment van hun leven. Gelukkig (of misschien wel helaas) is er geen foto gemaakt op dat moment. Wel van de sabrage van fles nummer twee die gelukkig voor mij wel vlekkeloos verloopt. Eén ding heb ik in ieder geval bereikt, deze groep mensen zal mij nooit meer vergeten.
Terug in de auto op weg naar huis bedenk ik me, dat als ik nu door de politie wordt aangehouden ze vast niet geloven dat ik geen druppel alcohol heb gedronken.